-::[..الرئيسية..]::- -::[..لوحة تحكم العضو..]::- -::[..التسجيل..]::- -::[..مركز تحميل الصور والملفات..]::- -::[..اتصل بنا..]::- -::[..تسجيل خروج..]::-
فى يوم صليبك (اخر مشاركة : esamedward - عددالردود : 0 - عددالزوار : 27 )           »          أما تراني يا سيّدي..!!؟؟ (اخر مشاركة : هاني منصر - عددالردود : 1 - عددالزوار : 180 )           »          قدس ابونا هيمانوت الانبا بيشوي \كيف اسمع صوت الرب (اخر مشاركة : germen13 - عددالردود : 0 - عددالزوار : 150 )           »          تسبحة كيهك قال الرب لموسى (اخر مشاركة : germen13 - عددالردود : 0 - عددالزوار : 82 )           »          سلام المسيح (اخر مشاركة : ++sameh++ - عددالردود : 2 - عددالزوار : 615 )           »          سهرة (اخر مشاركة : ++sameh++ - عددالردود : 2 - عددالزوار : 846 )           »          يا رب توبني واقبلني اليك ! (اخر مشاركة : ++sameh++ - عددالردود : 1 - عددالزوار : 363 )           »          طريقة عمل اللازنيا (اخر مشاركة : مريم عبد المسيح - عددالردود : 0 - عددالزوار : 345 )           »          قداسة البابا زخارياس 64 البابا زكريا البابا الرابع والستون (اخر مشاركة : مريم عبد المسيح - عددالردود : 1 - عددالزوار : 1009 )           »          الناسكات والغربان (اخر مشاركة : مريم عبد المسيح - عددالردود : 1 - عددالزوار : 797 )           »         

صلى لنا يا ابونا امام عرش النعمة ، هاتفضل فى قلوبنا طول العمر

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/424564_370534632980781_100000727427577_1178916_1990283850_n.jpg

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/430991_370518106315767_100000727427577_1178865_1548614216_n.jpg

New Page 1
الخدام الذين تعبوا معنا خلال 24 ساعة الماضية فى الخدمة
 العضو الأكثر نشاطاً هذا اليوم   الموضوع النشط هذا اليوم   المشرف المميزلهذا اليوم 
قريبا

بقلم :
قريبا

الإهداءات

العودة   ††† منتدى نور للعالم ††† > † المنتدى المسيحى † > كنيسة مشاكل الشباب والقضايا المعاصرة > قسم الموضوعات المميزة

رد

قديم 2007-11-05, 09:24 AM
صورة عضوية ++sameh++
++sameh++ ++sameh++ غير متصل
أمين الخدمة

تاريخ الانضمام: Aug 2006
Icons25 موقع للزواج المسيحى ... وعجبى

اسمحوا لى اناقش معاكم موضوع بجد غريب جداً

كالمعتاد زى كل يوم فتحت الإيميل وشوفت الإيميلات الجديدة ولفت انتباهى ايميل أسمه ( أول موقع زواج مسيحى ) دخلت شوفت الوقع واسمحوا لى اجيب لك بعض الكلمات المكتوبة به :

( في بداية الحديث ارجوا التنويه على أن الموقع في غاية الأمان على بياناتكم ونحن في استعداد تام لتقديم أية خدمات لأي عضو وسنقوم بالإشراف على كل عضو مسجل وسنقوم بالإشراف أيضا على أي ارتباط وهذا حسب ما يريده العضو أو ألعضوه والموقع يقدم جميع خدماته لجميع الأقباط وغير الأقباط المسيحيين بكل أنواع الطوائف و نرجوا المشاركة بجدية بالموقع وعدم التلاعب لعدم المنع من التسجيل نهائياً والمنع من دخول الموقع ونحن نقبل دائما بأي خادم يريد الخدمة بجدية معنا ولإلهنا كل مجد وكرامة دائماً صلوا لأجلنا ولأجل الخدمة )

وطبعاً بعض الآيات من الكتاب المقدس مثل :
( كللهما أيها الأب... باركهما أيها الابن ... قدسهما أيها الروح القدس كما باركت عرس قانا الجليل بارك )

إلى هنا ينتهى الكلام عن الايميل او الموقع

++++++++++++++

اسمحوا لى اقول تعليق شخصى ، ومش بعممه طبعاً

بصراحة شديدة انا حزنت جداً للمستوى اللى وصلنا ليه بأمانة ، وصلنا لمرحلة اننا بنعمل موقع للزواج ، طب ازاى ؟؟ حد يشرح لى

يعنى لما ييجى واحد يسجل ويكتب بياناته والله اعلم هاتبقى صح ولا غلط ، وتييجى واحد تقول هو ده العريس اللى يناسبنى لمجرد أن بياناته اللى هى عايزاها !!

طب أزاى ، لما الايميل نفسه اسمه اول موقع للزواج المسيحى الرباط المقدس

يعنى بأعتراف الموقع ان الزواج ده رباط مقدس بين اتنين ، بيكون قبليه فى صلاة لرب المجد واستشارة لأب الأعتراف وغيره وغيره

فجأة يتحول الزواج لمجرد موقع ؟؟

بجد مش هاقولكم الموضوع ضايقنى اد ايه على الصبح

واتمنى ان صاحب الموقع يشوف الموضوع ده ، وبقوله لو سمحت الموقع تشيل منه الآيات المقدسة وما تدخلش المسيحية فيه بأى شكل ، لأنى ما اعتقدش ان فى مسيحى واحد ممكن يوافق انه يشترك فى هذه المهزلة تحت مسمى الزواج المقدس

وفى نهاية كلامى ده رأى شخصى ليا انا ++sameh++ وليس رأى عام

وبأكد عليه مرة تانية

ساعدنا في نشر خدمة رب المجد يسوع المسيح والارتقاء بنا عبر مشاركة رأيك في الفيس بوك

+ + ها أنا معكم كل الأيام وإلى إنقضاء الدهر + +

++ من ظن فى نفسه أنه بلا عيب فقد حوى فى ذاته سائر العيوب ++
[فقط الخدام المسجلين هم من يمكنهم رؤية الروابط. اضغط هنا للتسجيل]

هاتفضلوا فى قلوبنا يا شهداء الاسكندرية

ربنا يعزى كل اسر المنتقلين
رد باقتباس
قديم 2007-11-05, 09:57 AM
صورة عضوية maged tharwat
maged tharwat maged tharwat غير متصل

خادم أمين

تاريخ الانضمام: Sep 2006

هههههههههههههههههههه

بصراحة يا سامح الموضوع ده غريب

بس انا فتحت ميالى ودخلت على الموقع

واقتباصت منها بس فكرة الموقع

انبثقت فكرة إنشاء موقع الرباط المقدس للزواج المسيحي المتخصص لمساعدة الراغبين بالزواج للقاء بشريك/شريكة الحياة، لما للزواج من اثر طيب في العفاف وحصانة المجتمع من المضار والمفاسد، والزواج في حقيقة أمره شركة تضامنية بين الزوجين وكلما اخلص الشريك لشريكه ربحت هذه الشركة وأينعت، لهذا كان حسن الاختيار أمرا مطلوبا. للشاب وللفتاة .

* ونجد بالمقابل إن الظروف المعيشية لكثير من الشباب في هذا الزمان وتكريس جل وقتهم في أعمالهم الخاصة لمجاراة ظروف الحياة، تحيلهم دون العثور أو التوفيق في شريكة الحياة لما يحتاجه هذا الأمر من التفرغ لوقت كافي بهدف البحث بالطرق التقليدية التي نحترمها، وكذلك الأمر للعديد من الشباب المغترب عن وطنه وأرضه، فيجد صعوبة بالغة في لقاء شريكة الحياة، بالإضافة إلى بعض الظروف الخاصة لدى البعض.

* وكمحاولة متواضعة منا بصفتنا المسئولين عن إدارة هذا الموقع قررنا الاستفادة من التكنولوجيا الحديثة (الانترنت) وتسخيرها لخدمة الشباب وتوجد العديد من المواقع الغير مسيحية التي تقدم هذه الخدمة .
* لذا وجدنا من المناسب والملائم إنشاء هذا الموقع الأول من نوعه مسيحي في مجال الزواج عبر الانترنت ومتابعته متابعة مستمرة، للرقي به إلى المستوى اللائق المحافظ على عاداتنا وتقاليدنا ، وتعاليمنا المسيحية ، ونعمل جاهدين لنكون فدوى للآخرين. وحيث إننا قررنا متابعة الموقع بشكل مستمر ومتفرغ. لذا فان لدى إدارة الموقع خطة مستقبلية (سوف يتم تحديدها لاحقا) لفرض رسوم اشتراك بأسعار مقبولة.

* بقي أن نشير هنا إلى أن الهدف من إنشاء هذا الموقع هو إنشاء أرضية للتعارف بهدف الزواج، وليس الهدف إنشاء الصداقات أو خلق أجواء لعمل علاقات غير مقبولة بين فئات مجتمعاتنا. ممن هنا يجدر على الجميع التقيد التام بتعليمات وشروط الاستخدام لهذا الموقع، وأننا إذ نأمل من الأخوة والأخوات أن يلتزموا الدقة والحذر بالتعامل فيما بينهم ويكونوا حرصين لكل ما يقولونه ويكتبونه حتى تستمر عضويتهم معنا .

بص يا سامح من فكرة الموقع انا من وجه نظرى مش شايف اى حاجة غلط

عشان الناس صريحة واسلبوها وكلمها صريح

وده وجه نظرى بردوا يا جماعة

[فقط الخدام المسجلين هم من يمكنهم رؤية الروابط. اضغط هنا للتسجيل]]

رد باقتباس
قديم 2007-11-05, 10:11 AM
صورة عضوية ++sameh++
أمين الخدمة

شكراً ليك يا ماجد على المشاركة واسمح لى اشارك معاك فى رأيك

اقتباس:
بقي أن نشير هنا إلى أن الهدف من إنشاء هذا الموقع هو إنشاء أرضية للتعارف بهدف الزواج، وليس الهدف إنشاء الصداقات أو خلق أجواء لعمل علاقات غير مقبولة بين فئات مجتمعاتنا

عايزين نكون ايجابيين وواقعيين ، ما فيش حاجة اسمها انشاء ارضية للتعارف بهدف الزواج ، لان التعارف شئ والزواج شئ تانى خالص يا ماجد ، ولو على التعارف أعتقد ان شبكة الإنترنت اصبحت غنية بمواقع التعارف ، واخرهم موقع FACEBOOK واعتقد ان ده فى أخوات كتير مشتركين فيه لان كل شوية ييجى لى دعوى منه عن طريق حد من اخواتى ، واعتقد برضه أن حتى مواقع التعارف غير مرغوب فيها من كنيستنا ، واكيد الكل شاف نيافة الأنبا روفائيل لما استضافوه على قناة اغابى وحذر بالأسم من موقع FACEBOOK وحذر كل الشباب من التعامل مع مثل هذه المواقع

لان مواقع التعارف نفسها بيبقى فيها نفس التحذير المكتوب فى موقع الزواج ، وهو ان البيانات سرية وما حدش بيعرفها والكلام التقليدى ده اللى بنشوفه فى أى موقع تعارف

بس زى ما قلت من البداية خالص التعارف شئ والزواج هذه الرابطة المقدسة التى يجمعها لله شئ تانى خالص

اقتباس:
بص يا سامح من فكرة الموقع انا من وجه نظرى مش شايف اى حاجة غلط

عشان الناس صريحة واسلبوها وكلمها صريح

طبعاً انت ليك حرية التعبير عن رأيك ، بس زى ما قلت لك من الاول الكلام اللى مكتوب ده تقدر تترجم الأتفاقية الموجودة فى اى موقع تعارف هاتلاقى فيها نفس الكلام ده ، مش بنفس الالفاظ وانما اقصد المعنى العام يا ماجد

ولو ده موقع تعارف ما فيش اى مشكلة ، انما انا معترض وبشدة على انه يكون تحت مسمى الزواج المسيحى يا ماجد

ما ينفعش اننا نحول سر من أسرار الكنيسة لموضوع مشاع وعام كدة ، لان المواقع ديه فى النهاية هاتخلى الشباب يستهتر بهذا السر المقدس ، السر اللى محتاج الكثير من الصلاة وطلب معونة ربنا فيه ، عشان يكون بأختيار إلهى هايبقى مجرد موقع كل واحد يقول بياناته وينتظر من يجاوب عليه

ده سر مقدس يا ماجد من أسرار الكنيسة مش تعارف

شكراً ليك مرة تانية

رد باقتباس
قديم 2007-11-05, 11:37 AM
صورة عضوية †MirO†
†MirO† †MirO† غير متصل

خادمة أمينة

تاريخ الانضمام: Nov 2006

ميرسى سامح لطرحك للموضوع
عايزة اقولك انة جالى واصلا مفحتوش لان اسمة ميدعيش للاهتمام

هيا بعد كلامك وان راى من رايك ومش موافقة علية حاجة غلط اولا وغريبة

اول مرة اشوف زواج بالطريقة دية اصلا
وازاى الناس تعرف دة صح ولا غلط مش عارفة بردوا
وعمر الارتباط سوا البينات صح ولا غلط مهيبقى كدة

تانى حبة اكلم عليها هوا facebook

مع احترامى طبعآ لكلام الانبا روفائيل كل كلامة صح وتحذيراتة

بس سامحنى انة خاص
خاص للبيدخلوا الموقع على انة تعارف وبس

انا اكلم عن نفسى مش ضايفة اى حد معرفوش
وبجيلى اضافات من ناس برة انا مش بقبلها لان بعتبرة مش موقع تعارف بنسبة كبيرة يعنى فى شوية من الخصوصية

بس كدة

وميرسى اوى لطرحك للموضوع الغريب دة الصراحة واللى فعلا يحزن الواحد

رد باقتباس
قديم 2007-11-05, 11:51 AM
صورة عضوية lidia
lidia lidia غير متصل
سراج جديد

تاريخ الانضمام: Oct 2007

هو طبعا حاجة غريبة جدا وغلط لان طبعا كل واحد ليه خصوصياته اللى مش المفروض ان حد يعرفها وطبعا لان دة سير مقدس ليه احترامه وقدسيته
اما بالنسبة لللfacebook متهيالى ان التعارف مش عيب بشرط فى حدود

كل سنة وانتم طيبين
رد باقتباس
قديم 2007-11-05, 12:50 PM
صورة عضوية ++sameh++
أمين الخدمة

اقتباس:
أرسل أصلا بواسطة †MirO†
مش موافقة علية حاجة غلط اولا وغريبة

اول مرة اشوف زواج بالطريقة دية اصلا
وازاى الناس تعرف دة صح ولا غلط مش عارفة بردوا
وعمر الارتباط سوا البينات صح ولا غلط مهيبقى كدة

تانى حبة اكلم عليها هوا facebook

مع احترامى طبعآ لكلام الانبا روفائيل كل كلامة صح وتحذيراتة

بس سامحنى انة خاص
خاص للبيدخلوا الموقع على انة تعارف وبس

انا اكلم عن نفسى مش ضايفة اى حد معرفوش
وبجيلى اضافات من ناس برة انا مش بقبلها لان بعتبرة مش موقع تعارف بنسبة كبيرة يعنى فى شوية من الخصوصية
شكراً ليكى أختى الغالية ميرو على مشاركتك الجميلة

ولو انى كنت بقول مثال فقط عشان مش عايز اتطرق لموضوع facebook بس الموقع ده فعلاً موقع تعارف يا ميرو مهما حاولنا نجمل فى صورته ونقول فيه خصوصية ومشاركة بينى وبين اصحابى والكلام ده كله ، الغرض الأساسى للموقع هو التعارف ، وعلى فكرة اى موقع تعارف بيعطى شئ من الخصوصية مش الموقع ده بس

ولو على الخصوصية بين الأصدقاء ممكن عمل جروب على الياهو بمنتهى البساطة ويكون محدود على عدد معين من الأصدقاء

بالنسبة لكلام الأنبا روفائيل ، هو ما منعش استخدام الموقع ده انما بيحذر ، لان اضراره اكتر من فوايده ، وفى اخوات كتير بيكونوا بسطاء جداً ولسة بيتعاملوا مع الإنترنت لاول مرة وممكن بسهولة حد يضحك عليهم

وبناءً عليه كان تحذير الأنبا روفائيل

لكن فى النهاية للتكنولوجيا مساؤها وفوائدها

شكراً ليكى أختى الغالية

رد باقتباس
قديم 2007-11-05, 12:51 PM
صورة عضوية ++sameh++
أمين الخدمة

اقتباس:
أرسل أصلا بواسطة lidia
هو طبعا حاجة غريبة جدا وغلط لان طبعا كل واحد ليه خصوصياته اللى مش المفروض ان حد يعرفها وطبعا لان دة سير مقدس ليه احترامه وقدسيته
اما بالنسبة لللfacebook متهيالى ان التعارف مش عيب بشرط فى حدود

التعارف مش عيب يا ليديا

بس الكلام ده لما يكون تعارف مضمون ومأمون ، انما المواقع ديه ما فيش حاجة فيها مضمونة

وشكراً لمشاركتك فى الموضوع

شكراً ليكى أختى الغالية

رد باقتباس
قديم 2007-11-05, 02:19 PM
صورة عضوية أسير المحبه
أسير المحبه أسير المحبه غير متصل
سراج ساطع

تاريخ الانضمام: May 2007

موضوع غريب فعلا يا سامح
مش عارف انا ازاى الواحد يدخلموقع زواج ويدور على عروسه والكلام ده
هو احنا بنرجع لورا ولا بنطلع لقدام دور الخاطبه ده انتهى من زمان اووووووووووووى
وقليل جدا مننا اللى بيفكر انو يتجوز بالطريقه التقليديه دى
وفي الاخر لو فيه حد هيستفاد فعلا هيبقي واحد من الف
وباقي الالف كلهم مش هيتسفادو بالعكس هيكون الضرر كبير اوى

ومن ناحيه الفيس بوك انا عن نفسي دخلته
يمكن يكون فيه خصوصيه بس الخصوصيه مش كبيره ولا حاجه
وكمان زى ما قولت هو الهدف الاساسي منه التعارف ومافيش اى استفاده تانيه منه خالص
وفعلا كان لازم التحذير منه
لان التحذير مش منه بس لا التحذير من كل المواقع اللى بيكون الهدف منها التعارف وبس
لان بجد بيكون الضرر منها كبير اوى
شكرا على طرحك للموضوع

انا ساكن فى حصون الصخر وليا جناح النسر انا مصنوع من صخر يسوع الغير قابل للكسر

رد باقتباس
قديم 2007-11-05, 04:38 PM
صورة عضوية mera
mera mera غير متصل

خادمة القسم العام

تاريخ الانضمام: Jan 2007

بحييك يا سامح لطرحك للمواضيع الغريبه ديه و مناقشتها
بالنسبه للموقع ده طبعا كله كلام فارغ
انا حاسه انه بيؤدي دور الخاطبه بس ديه خاطبه الكتروني
مينفعش طبعا المواقع ديه و هي بتبقي الي جانب كبير مش مظبوطه اصلا
يعني انا ايه عرفني انه موقع مسيحي و انا الصراحه اعتقد انه غير مسيحي مش معني كام ايه من الكتاب المقدس يبقي خلاص و انا اتذكر مره تم التحذير من موقع مشابه بردو كان بيدعي انه للزواج المسيحي و بعد كده اكتشف انه كلام كذب في كذب
ثانيا انا بردو ايه عرفني ان اللي هيدخل يسجل هيسجل بيانات صح و ده الاكيد طبعا انه ممكن ناس غير مسيحين يشتركوا عادي بس باسماء مختلفه
فطبعا ده كلام فارغ جدا و غير منطقي اصلا اني اكتب مواصفتي و مواصفات الشخص اللي عايزاه ده كده مبقاش جواز اطلاقا
كده بقي كانك بتشتري عربيه او شقه
و مرسيه كمان مره يا سامح علي موضوعك الجامد

"تيقن ان ما وعد به هو قادر ان يفعله ايضا" (رو4 :21 )
رد باقتباس
قديم 2007-11-05, 08:05 PM
صورة عضوية salio
salio salio غير متصل

خادمة أمينة

تاريخ الانضمام: Sep 2006
محل السكن: في قلب حبيبي

اولا احب اشكرك يا سامح علي الموضوع
برغم اني اول مرة اسمع عنه
انا برضه شايفة ان دي كارثة جديدة من كوارث اليومين دول
وصلت لحد كدة جواز عن طريق النت اهو ده اللي ناقص كمان

اسمحولي : احب اعلق علي كلام لماجد يعني ايه
اقتباس:
وكمحاولة متواضعة منا بصفتنا المسئولين عن إدارة هذا الموقع قررنا الاستفادة من التكنولوجيا الحديثة (الانترنت) وتسخيرها لخدمة الشباب وتوجد العديد من المواقع الغير مسيحية التي تقدم هذه الخدمة
يعني ايه تسخيرها للشباب
اساسا الكلمة غريبة عننا في حاجات النت مينفعش فيها خالص
زي الارتباط لانه رباط مقدس وسر من اسرار الكينسة
ده علي كدة بقي الواحد بعد كدة ممكن يعترف عن طريق النت برضه
ماهو تسخير بقا ... ها

ميرسي جدا ليك يا سامح
واسفة للاطالة
رد باقتباس
رد